• شماره تماس : 3440 222 0900

  • info@einvoicesed.com

خطاهای ارسال فاکتور با نرم افزار سامانه مودیان

خطاهای دریافتی از سامانه مودیان

خطاهای ارسال فاکتور با نرم افزار سامانه مودیان

هنگام ارسال صورتحساب یا فاکتور توسط نرم افزار یا واسط سامانه مودیان، با توجه به پردازش اقلام پرشده فاکتور پاسخی از سمت سازمان امور مالیاتی برای آن صادر میشود که به شما می گوید فاکتور شما با موفقیت در سامانه ثبت شد و یا لیستی از خطاها یا هشدارها برای رفع نمودن به شما نمایش داده میشود.

اگر بعد از اقدام به ارسال صورتحساب با نرم افزار سامانه مودیان ناصا نموده اید و هنگام استعلام وضعیت فاکتور با وضعیت غیر از  " با موفقیت با سامانه مودیان ارسال شد "  مشاهده کردید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

قبل از هر موضوعی توجه داشته باشید که این مطلب به منظور درک و رفع اقلامی از فاکتور ارسالی شما به سامانه مودیان شرح داده می شود که به هر دلیلی با موفقیت ارسال نشده است. پس اگر بعد از ارسال یک یا چندین صورتحساب، کلید استعلام وضعیت را در نرم افزار سامانه مودیان ناصای خود کلیک کنید، با یکی از این وضعیت ها روبه رو خواهید شد:

1- ارسال موفق فاکتور به سامانه مودیان یا SUCCESS :

در این حالت فاکتور صادر شده شما در نرم افزار سامانه مودیان دارای خطا نبوده و به درستی در سامانه ثبت شده است.

2- ارسال ناموفق صورتحساب یا FAILED

در این وضعیت صورتحساب شما دارای خطا بوده و متن آن خطا توسط نرم افزار سامانه مودیان ناصا به شما نشان داده میشود. نمونه ای از یک خطای پرتکرار را در تصویر بالا مشاهده می کنید. لطفا دقت کنید که متن نوشته شده در تصویر بالا متغیر بوده و این تصویر صرفا نمونه ای را نشان میدهد.

3- ارسال شده اما در انتظار پردازش توسط سامانه یا PENDING

در این حالت صورتحساب توسط شما و نرم افزار سامانه مودیان ارسال شده و شماره منحصر به فرد مالیاتی نیز صادر گردیده، اما هنوز صورتحساب ارسالی شده توسط سامانه مالیاتی اعتبار سنجی نشده و در صف پردازش قرار دارد.

دیدن پیغام در انتظار پردازش توسط سامانه هنگام ارسال یا استعالم صورت حساب برای هیچ کسی خوشایند نیست. اما متاسفانه کلید حل آن تنها در اختیار سازمان مالیاتی و برنامه نویسان سامانه مودیان قرار دارد.

4- وضعیت TIMEOUT یا تلاش مجدد

این حالت هنگامی اتفاق می افتد که پردازش صورتحساب بیش از اندازه طول کشیده و در کارپوشه مالیاتی مودی درج نمی گردد. این وضعیت به ندرت هنگام کار با سامانه پیش می آید.

5- وضعیت درخواست شما یافت نشد یا NOT_FOUND

این وضعیت یعنی شماره پیگیری یا شناسه درخواست مربوطه در بازه زمانی مورد استعلام یافت نشد و امکان ارائه نتیجه وجود ندارد. در این حالت که اخیرا به تعداد بیشتری اتفاق میافتد، باید ترجیحا تا یک روز صبر کنید. امکان دارد صورتحسابی که دارای این نتیجه استعلام است با موفقیت از کارپوشه شما ارسال شود اما هنوز این وضعیت در استعلام فاکتور نشان داده شود. اگر صورتحساب ارسال نشده بود، مجدد اقدام به ارسال کنید.


 درصورتی که نتیجه استعلام هر چیزی به جز وضعیت سوم و پنجم یعنی "در انتظار پردازش توسط سامانه" و "درخواست یافت نشد" باشد، جزئیات خطاها و هشدارهای موجود در صورتحساب را نشان میدهد.

در اسناد ارائه شده جهت ارسال و استعلام وضعیت صورت حساب الکترونیکی، وضعیت اعتبار یک صورت حساب از جنبه های مختلف بررسی میشود که می تواند به درک شما از رفتار سامانه مودیان کمک کنید:

اعتبار سنجی وجودی: پر یا خالی بودن فیلد در این حوزه بررسی میشود در صورت خالی بودن مقدار فیلد، فیلد موردنظر از لحاظ وجودی نامعتبر خواهد بود.
اعتبار سنجی Json :در این اعتبار سنجی برای هر یک از فیلدها مولفه هایی نظیر طول، نوع و مقادیر  مجاز، حداکثر یا حداقل مقدار که در سند دستور العمل صدور صورتحساب الکترونیکی آورده شده است، مورد بررسی قرار می گیرد. اگر مقدار فیلد حداقل در یکی از این مولفه ها با شناسنامه مغایرت داشته باشد، فیلداز لحاظ اعتبار سنجی ساختار جیسون معتبر نخواهد بود.
اعتبار سنجی قاعده ای: فیلد در خصوص مقادیر برخی از فیلدها در نوع، الگو و موضوع خاصی ازصورتحساب ها، باید قواعد منطقی و محاسباتی خاصی رعایت شود این قواعد در سند نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی آورده شده است.
اعتبار سنجی تطبیقی فیلد: برای اعتبار سنجی مقادیر برخی از فیلدها نیاز است که اطلاعاتی خارج از اطلاعات وارد شوده در صوورتحساب واکشی شده و با مقادیر وارد شده فیلدها تطابق داده شود. عدم تطابق اطلاعات وارد شده با مقادیر واکشی شده منجر به عدم اعتبار سنجی تطبیقی فیلد میشود.
اعتبارسنجی تکراری بودن فیلد: بررسی میگردد که آیا فیلد تکراری در بین فیلدهای ارسالی وجود دارد یا خیر. وضعیت فیلد مطابق بند صدور صورتحسواب الکترونیکی هر قلم اطلاعاتی در صورتحساب الکترونیکی حسب مورد می تواند دارای یکی از وضعیتهای اجباری ،اختیاری در شرایط خاص اجباری و خارج از الگو باشد. وضعیت در شرایط خاص اجباری در حالاتی که مطابق سند دستور العمل صدور صورتحساب الکترونیکی اجباری نیست، خارج از الگو در نظر گرفته می شود.

خطاهای رایج در ارسال فاکتور به سامانه مودیان


1-خطای مقدار فیلد «تاریخ و زمان صدور صورتحساب(میلادی)» از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


این خطا زمانی رخ می دهد که تاریخ صدور و ارسال فاکتور در بازه مشخص شده سامانه مودیان یعنی یک ماه قرار ندارد.


2- خطای  مقدار فیلد «شماره مالیاتی صورتحساب مرجع» با اطلاع سامانه منطبق نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


این خطا هنگام ارسال صورتحساب یعنی شماره مالیاتی مرجع تکراری است اما اگر صورتحساب های برگشت از فروش، اصلاحس و ابطالی موضوع فاکتور شما است، این خطا به معنی اشتباه بودن شماره منحصر به فرد مالیاتی فاکتور مرجع است.

نکته مهم: صورتحساب‌های برگشت از فروش، اصلاحی و ابطالی هم باید شماره مالیاتی یکتا داشته باشند و حتما باید شماره فاکتورهای مذکور با فاکتور مرجع خود ( فاکتور اصلی) متفاوت باشد.

3- خطای  طول مقدار وارد شده در فیلد «شماره اقتصادی خریدار» بزرگتر از حداکثر طول مجاز است ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


 این خطا زمانی رخ می دهد که شماره اقتصادی مشتری اشتباه بوده یا فیلد شماره اقتصادی خالی باشد یا نوع خریدار مشخص نباشد. دقت کنید که طول مقدار وارد شده باید حداکثر 11 برای اشخاص حقوقی و برابر با شناسه ملی آنها و طول آن برای اشخاص حقیقی 14 باشد.
 

4- خطای  مقدار فیلد «شماره اقتصادی فروشنده» با اطلاعات سامانه منطبق نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

این خطا هنگامی رخ می دهد که شما اطلاعات API یا اتصال به سامانه خود را ویرایش کنید و یا آنها را به اشتباه وارد نمایید.

5- خطای  به دلیل وقوع خطا عملیات انجام نشد ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

این خطا دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشدکه از جمله آنها می توان به غیرفعال بوده شناسه یکتای حافظه مالیاتی، خطای سرورهای سامانه مالیاتی و از این دست اشاره کرد.

6- خطای  در حالت دستی مقدار فیلد نسیه و نقدی نمی تواند خالی باشد ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


اگر نوع انتخابی برای پرداخت در فاکتور به صورت نقدی است، لازم نیست اطلاعات دیگری را در این مورد پر کنید، اما اگر نوع پرداخت نسیه یا نقد و نسیه انتخاب شده باشد، حتما باید میزان نسیه را به ریال پر کنید. این خطا کلا مربوط به مقدار فیلد نسیه با توجه به نوع روش پرداختی انتخابی است.

7- خطای  مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


این خطا زمانی رخ می دهد که یا شناسه کالا یا خدمات را اشتباه واردشده است یا شناسه کالا یا خدمات منقضی شده است و یا آن شناسه کالا و خدمات اختصاصی و مربوط به غیر است.

8 - خطای  مقدار فیلد الگوی صورتحساب ازنظر داده ای معتبر نبوده و صورتحساب معتبر نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


این خطا زمانی رخ می دهد که شما در فرم سامانه مودیان الگوی صورتحساب خود را اشتباه وارد کرده باشید.

9- خطای  مقدار فیلد موضوع صورتحساب ازنظر داده ای معتبر نبوده و صورتحساب معتبر نیست ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان


 این خطا زمانی رخ می دهد که شما در فرم سامانه مودیان موضوع صورتحساب خود را اشتباه وارد کرده باشید .

10- خطای طول مقدار وارد شده در فیلد «شماره/شناسه ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر خریدار» کوچکتر از حداقل طول مجاز است  یا در مقدار وارد شده در فیلد شماره اقتصادی فروشنده / خریدار الگو (^[a-fA-F0-9]{10}$) رعایت نشده است. ،هنگام ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

 این خطا زمانی رخ می دهد که شناسه ملی خریدار اشتباه درج شده باشد.

لیست کلی خطاهایی که هنگام ارسال صورت حساب به سامانه مودیان مالیاتی ممکن است پیش آید:

کد خطا موضوع و راه حل
خطای 0333 سامانه مودیان عدم تطابق شناسه کالا/خدمت با سامانه – برای رفع این خطا از وبسایت  https://stuffid.tax.gov.ir دریافت و شناسه صحیح را وارد کنید
خطای 0141 سامانه مودیان فیلد “مبلغ قبل از تخفیف” از نظر داده ای معتبر نیست – برای رفع این خطا لازم است که مبلغ قبل تخفیف را بار دیگر و به صورت صحیح وارد کنید
خطای 0159 سامانه مودیان مبلغ کالا و خدمات از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0145 سامانه مودیان مبلغ مالیات بر ارزش افزوده از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 1111 سامانه مودیان شماره/شناسه ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر خریدار
خطای 1114 سامانه مودیان کد پستی خریدار از لحاظ داده ای معتبر نیست
خطای 1468 سامانه مودیان تاریخ کوتاژ اظهارنامه گمرکی در الگوی صورتحساب تعریف نشده است
خطای 1469 سامانه مودیان مجموع وزن خالص در صورتحساب ارسالی وارد نشده است
خطای 1470 سامانه مودیان مجموع ارزش ریالی در صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 1471 سامانه مودیان مجموع ارزش ارزی در صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 1473 سامانه مودیان ارزش ریالی کالا در الگوی صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 1474 سامانه مودیان ارزش ارزی کالا در الگوی صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 010507 سامانه مودیان طول مقدار وارد شده ی “سریال صورتحساب ” بزرگ تر از حداکثر طول مجاز است – طول مقدار مجاز حداکثر 10 کاراکتر است
خطای 010504 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “سریال صورتحساب” ، الگوی


(${10}[a-fA-F0-9]^)

رعایت نشده است.

خطای 011107 سامانه مودیان طول مقدار وارد در فیلد شماره/شناسه ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر خریدار بزرگتر از حداکثر طول مجاز است طول مقدار مجاز حداکثر ده کاراکتر است
خطای 1472 سامانه مودیان وزن خالص در صورتحساب ارسالی تعریف نشده است.
خطای 017205 سامانه مودیان در وارد کرد فیلد”وزرن خالص” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید از 0 بزرگ تر باشد و خود 0 مورد قبول نیست
خطای 1266 سامانه مودیان تاریخ و زمان پرداخت صورتحساب از لحاظ منطقی  قواعد محاسباتی معتبر نیست
خطای 017305 سامانه مودیان در مقدار وارد شده ی فیلد “ارزش ریالی کالا (RV)” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید از 0 بزرگ تر باشد و خود 0 مورد قبول نیست.
خطای 017405 سامانه مودیان در مقدار وارد شده ی فیلد “ارزش ارزش کالا (CV)” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید از 0 بزرگ تر باشد و خود 0 مورد قبول نیست.
خطای 010107 سامانه مودیان مقدار وارد شده “شماره مالیاتی صورتحساب” بیشتر از حداکثر طول مجاز است. مقدار مجاز حداکثر 22 کاراکتر است
خطای 0107 سامانه مودیان الگوی صورتحساب از لحاظ داده ای معتبر نیست. نوع صورتحساب خود را اشتباه وارد کرده اید و لازم است که نوع صورتحساب مناسب خود را انتخاب کنید
خطای 0108 سامانه مودیان موضوع صورت حساب اشتباه است و لازم است که موضوع صحیح را مجددا وارد کنید
خطای 0128 سامانه مودیان مقدار فیلد “روش تسویه” از نظر داده ای معتبر نیست.


اگر مقدار را اشتباه وارد کرده اید اصلاح کنید و اگر معتبر نیستوارد نکرده اید آن را پر کنید. این فیلد نمیتواند خالی باشد.

خطای 0136 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “تعداد/مقدار” از نظر داده ای
خطای 0137 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مبلغ واحد” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0141 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مبلغ قبل از تخفیف ” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0144 سامانه مودیان مقدار فیلد “نرخ مالیات بر ارزش افزوده” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0145 سامانه مودیان مقدار فیلد “مبلغ مالیات بر ارزش افزوده” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 1105 سامانه مودیان مقدار فیلد سریال صورتحساب از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 1416 سامانه مودیان نوع پرواز در الگوی صورتحساب ارسالی تعیین نشده است
خطای 0125 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد”مجموع مالیات بر ارزش افزوده” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0126 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی” از نظر داده ای معتبر نیست
خطای 0227 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مجموع صورتحساب” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نبوده وصورتحساب معتبر نیست
خطای 0229 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مبلغ پرداختی نقدی” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نبوده وصورتحساب معتبر نیست
خطای 0259


سامانه مودیان

مقدار وارد شده در فیلد “مبلغ کل کالا و خدمات” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نبوده وصورتحساب معتبر نیست
خطای 0129 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “مبلغ پرداختی نقدی” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نبوده و صورتحساب معتبر نیست
خطای 011605 سامانه مودیان در مقدار وارد شده ی فیلد”نوع پرواز” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 011602 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “نوع پرواز” جز مقادیر مجاز نیست
خطای 1453 سامانه مودیان سود فروشنده در الگوی صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 1454 سامانه مودیان حق العمل در الگوی صورتحساب ارسالی تعریف نشده است
خطای 1455 سامانه مودیان جمع کل اجرت، حق العمل و سود در الگوی صورتحساب ارسالیتعریف نشده است
خطای 1257 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “سهم ارزش افزوده از پرداخت” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نیست
خطای 1256 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “سهم نقدی از پرداخت” از لحاظ قواعدی و منطقی معتبر نیست
خطای 013805 سامانه مودیان در مقدار وارد شده ی ” میزان ارز” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 017205 سامانه مودیان در مقدار وارد شده ی “وزن خالص” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 016905 سامانه مودیان در مقدار مقدار وارد شده ی “مجموع وزن خالص(wes)” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 017005 سامانه مودیان در مقدار واردشده ی “مجموع ارزش ریالی” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 017105 سامانه مودیان در مقدار واردشده ی “مجموع ارزش ارزی” حداقل مقدار مطلق رعایت نشده است. این مقدار باید بزرگ تر از 0 باشد و خود 0 قابل قبول نیست
خطای 0245 سامانه مودیان مقدار فیلد ” مبلغ مالیات بر ارزش افزوده (ks) ” از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست
خطای 010802 سامانه مودیان مقدار وارد شده در فیلد “شناسه یکتا ثبت قرارداد فروشنده” الگو


($*[9-0]^) رعایت نشده است.

خطای 0104 سامانه مودیان فیلد “نوع صورتحساب” از نظر داده ای معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0107 سامانه مودیان فیلد “الگوی صورتحساب” از نظر داده ای معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0108 سامانه مودیان فیلد “موضوع صورتحساب” از نظر داده ای معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0110 سامانه مودیان فیلد “نوع شخص خریدار” از نظر داده ای معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0224 سامانه مودیان فیلد ” مجموع مبلغ پس از کسر تخفیف” از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0243 سامانه مودیان فیلد “مبلغ بعد از تخفیف” از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 0222 سامانه مودیان فیلد “مجموع مبلغ قبل از کسر تخفیف” از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست و صورتحساب معتبر نیست
خطای 1429 سامانه مودیان فیلد”مبلغ پرداختی نقدی نقدی (C)” در الگوی صورتحساب  ارسالی خارج از الگو است
خطای 1403 سامانه مودیان فیلد “تاریخ و زمان ایجاد صورتحساب(میلادی)” در الگوی صورتحساب  ارسالی خارج از الگو است
خطای 0021 سامانه مودیان این خطا مربوط به الگوی صورتحساب بلیط هواپیما است و به این معنا است که فیلد ” شماره اشتراک/شناسه قبض بهره بردار”  خالی است.
خطای 0301 سامانه مودیان فیلد “شماره مالیاتی صورتحساب” با اطلاعات سامانه منطبق نیست. این خطا معمولا به علت تاریخ صورتحساب است. تاریخ را تغییر دهید و بازه های زمانی یک ماهه و هفت روزه را امتحان کنید
خطای 4140 سامانه مودیان بازه زمانی استعالم حداکثر یک هفته است. هنگامی که فاصله زمان start و end هنگام استعلام وضعیت صورتحساب ها بیش از 1 هفته باشد این خطا داده میشود.
خطای 4160 سامانه مودیان دسترسی مشاهده مطالعات شناسه یکتای درخواست شده ممکن نیست.
خطای 4161 سامانه مودیان شناسه یکتای درخواست شده یافت نشد/غیرفعال میباشد. در صورتی که شناسه ی حافظه ی مربوطه غیر فعال باشد یا نامعتبر باشد و پیدا نشود این خطا داده میشود.